skip to Main Content

Proč musí být Olomouc vidět

Proč Musí Být Olomouc Vidět

Olomouc kašle na propagaci. Změníme to a přitáhneme turisty i rezidenty

Známé město je úspěšné město. Pokud dáme lidem mimo Olomouc vědět o jejích výjimečnostech, přitáhneme více turistů, studentů i rezidentů. Město vynakládá desítky milionů na propagaci, ale zcela neúčelně. Zviditelnit Olomouc lze přitom mnohem efektivněji za zlomek peněz. Jak?

Čím se liší města, která o sobě umějí dát vědět, od těch, která to neumějí? Projděte se v sobotu odpoledne po Karlových Varech nebo Kutné Hoře – tam to žije. Projděte se v tutéž chvíli centrem Olomouce – ospalejší metropoli si stěží dovedete představit. Jak je to možné, když historií, architekturou a krásou Olomouc zmíněná města překonává? Důvodem je fakt, že o Olomouci se ve zbytku Česka, neřkuli za hranicemi moc neví. Jaký má důvod rodina z Prahy či Brna, aby sem přijela na víkend? Kde se má dozvědět, jaké pamětihodnosti u nás pozná a jaké akce, výstavy a festivaly zde probíhají? A když lidé Olomouc nenavštíví, jak si ji mají zamilovat, aby zde třeba chtěli studovat nebo rovnou žít? V novinách a na internetu musí být Olomouce plno – ale není.

Miliony na propagaci vyhozené oknem

Radnice dává na propagaci desítky milionů, ale ty se utrácejí zcela absurdně: uspořádá se za ně městský bál nebo se koupí celoroční reklama na mantinelech zimního stadionu. Za zlomek té částky lze přitom pravidelně zviditelňovat Olomouc ve zpravodajství, odborných médiích, odpočinkových magazínech, na internetových fórech. Tam všude Olomouc většinou chybí, a přitom právě tam může město propagovat své přednosti před statisíci lidí, a to lidí motivovaných k návštěvě: před rodinami s dětmi, turisty, budoucími studenty či potenciálními rezidenty. Olomouci zoufale chybí jakýkoli koncept, smysluplný plán k systematické propagaci. Přitom funkční komunikační plán by měla být schopna vytvořit a naplnit i průměrná píárová agentura, neřkuli město se svým komunikačním aparátem – a s náklady nesrovnatelně menšími, než jsou desítky milionů.

Olomouc musí být vidět tam, kde je o ni zájem

Klíčová otázka zní: jak dostat informace o přednostech Olomouce k těm, které zaujmou a pohnou k návštěvě? V marketingu se tomu říká „zacílení“, a právě jeho absence je důvodem neviditelnosti Olomouce. Zkusme udělat jednoduchý model komunikace, který ale propagaci posune na zcela jinou úroveň:

Přednosti Olomouce lze tematicky rozdělit na konstantní (památky, architektura, parky, příroda) a variabilní (události, výstavy, festivaly, setkání, sportovní utkání). Každé jednotlivé téma má přitom svá média, a ta zase své čtenáře či diváky – cílovou skupinu. I průměrný píárista má přitom ve svém portfoliu seznam médií, rozdělený právě podle témat a cílových skupin: rodina, ženy, muži, sport, kultura, móda, turismus, ekonomika, vzdělávání apod. A dovede smysluplně oslovit tato média s olomouckými přednostmi: např. informace o památkách prosadí do historických titulů a do časopisů o cestování, informace o úspěších univerzity do zpravodajství a vědeckých rubrik, informace o výstavě květin do titulů nejen pro zahrádkáře, ale i těch, která poskytují tipy na výlety. Tak se zpráva o dané akci nejlépe dostane k těm, kteří mají motivaci Olomouc navštívit.

Mnohokrát nižší náklady, mnohem lepší výsledky

V praxi by takováto efektivní propagace nezabrala městu moc času a nestála by velké peníze: přehledy o probíhajících a plánovaných akcích lze nalézt na městských informačních webech, v Radničních listech, v místních novinách a informačních brožurách. Samotné pořádající instituce

posílají pravidelně na všechna jmenovaná místa zprávy o svých akcích. Proč je tedy jednoduše nepřevzít, nerozdělit na tematické okruhy a neobeslat jimi mimoolomoucká média? Radnice má přece k dispozici celé tiskové a komunikační oddělení, přičemž výběr informací na daný měsíc, jejich zpracování či „učesání“ do čtenářsky atraktivní podoby a obeslání příslušných médií by jednomu člověku zabralo jen několik dní. Za tuto krátkou dobu mohou začátkem každého měsíce média v celém Česku obdržet – a vzápětí publikovat – atraktivní informace o akcích, událostech, pamětihodnostech a dalších důvodech, proč navštívit Olomouc.

Modelová kalkulace:

* výběr 10 vhodných událostí na nadcházející měsíc 3 hodiny

* úprava a zpracování 10 událostí do publikační podoby 20 hodin

* vytipování a obeslání min. 50 redakcí 2 hodiny

* následný lobbing redakcí za uveřejnění 10 hodin

Efektivní měsíční propagace v médiích by tedy mohla město vyjít při vytížení jediného (!) člověka na jeden jediný pracovní týden. To si magistrát jistě může i při zachování současných personálních kapacit dovolit. Nebo může být tento úkol svěřen externistům, a ti mohou být placeni buď výkonově (tzn. podle počtu úspěšných publikací), nebo měsíčním paušálem, a v oboru případech vyjdou měsíční náklady podle současných tržních cen maximálně na několik desítek tisíc korun. Ročně by taková propagace – s nesrovnatelně lepšími výsledky, než je nynější olomoucké mlčení a neviditelnost – vyšla hluboko pod milion korun.

Olomouc v „obležení“ katolíků? Nejlepší, co se nám mohlo stát

Propagace Olomouce v zahraničí může mít různé fáze a podoby, my si pro příklad vybereme nejbližší okolí. Co má společného Polsko, Slovensko, Rakousko, Bavorsko a Sasko? Jednak jsou to země tradičně katolické, a zároveň jsou v pohodlné „turistické“ vzdálenosti od našeho města. Ano, toho města, které se pyšní naprosto unikátním komplexem církevních staveb. Logické by tedy bylo, kdyby Olomouc jako magnet přitahovala davy turistů ze zmíněných zemí. Skutečnost? Podle nedávno zveřejněných oficiálních údajů, v nichž se město chlubí (!) zvýšením turismu v Olomouci, je hlavním tahákem pro turisty svatokopecká ZOO, a ve městě se většina z nich zdrží pouze do druhého dne. Zahraničních turistů bylo v Olomouci za první půlrok letošního roku necelých 40 tisíc. Pro srovnání: jen samotný chrám Svaté Barbory v Kutné Hoře navštívilo v roce 2017 přes 300 tisíc lidí….

A nyní se ptejme, kolik zahraničních médií, od turistických portálů přes rodinné časopisy a historické magazíny až po katolická periodika, bylo olomouckou radnicí obesláno informacemi o našem městě, o zdejších unikátních církevních stavbách, o probíhajících akcích. S kolika redakcemi byla navázána užší spolupráce, kolik redaktorů z Polska, Rakouska či Slovenska bylo pozváno na press trip či jen na krátkou komentovanou návštěvu Olomouce…

Zkrátka, bez soustavné propagace a péče o mediální obraz Olomouce za jejími hranicemi to nepůjde. ProOlomouc udělá z našeho města téma pro média, a tím i pro turisty, budoucí studenty a rezidenty. Aby se Olomouc postupně stala městem jako Oxford, musí být konečně vidět!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top