skip to Main Content

Do fakultky? Tramvají!

Do Fakultky? Tramvají!

Mnoho velkých měst zažívá renesanci tramvajové dopravy. Když francouzský Štrasburk ukončil v 60. letech minulého století provoz tramvají, město zamořily v následujících letech automobily. Od 90. let proto ve Štrasburgu budují novou síť tramvajových linek, z mnoha ulic jsou pěší zóny. Automobilů v centru a v obytných zónách výrazně ubylo.
V Olomouci, co se tramvají týče, využíváme výhod minulých dob, kdy byla postavena většina z dnešní páteřní sítě tramvajových tras. Jeden z hlavních cílů městské dopravy ale zůstává nedořešený – areál olomoucké Fakultní nemocnice.
Fakultní nemocnici denně navštíví kvůli ambulantnímu vyšetření přes 3 tisíce pacientů. V důsledku stárnutí obyvatel, kteří budou závislí na častější specializované ambulantní péči, se tento počet bude zvyšovat. Samotná nemocnice má téměř 3 a půl tisíce zaměstnanců. Navzdory těmto číslům nemocnice nemá adekvátní obsluhu městskou hromadnou dopravou.
Čím více se hromadná doprava stává nekomfortní a složitou, tím častěji člověk raději volí vlastní automobil (pokud má tuto možnost). Komfort neznamená jen pohodlné sedačky, čistotu vozů, nízkopodlažnost nebo klimatizaci, důležité je také vést tramvajovou trať co nejblíže hlavním cílům dopravy. Podstatnými faktory jsou vzdálenost cíle od zastávky, překonání výškových překážek nebo počet přestupů, s čímž souvisí čas strávený cestou. Pro cestování do nemocnice to platí dvojnásob. Počet cestujících s omezenou schopností pohybu a seniorů je zde větší než obvykle.
Použití automobilu:
[ezcol_1third] [fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  pohodlí
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  rychlost (v závislosti na hustotě provozu)
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end] [fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  velmi složité parkování
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  vysoká cena za parkování (až 100 Kč při 2 hodinách)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  další negativní jevy: zvýšený provoz v areálu nemocnice apod.
[/ezcol_2third_end] Tramvají č. 1, 4 / 6:
[ezcol_1third] [fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  rychlost
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  nízká cena
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  pro velkou část obyvatel cesta bez přestupu
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end] [fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  zastávka je daleko od okraje areálu nemocnice (většina klinik je dál než 0,5 km)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  překonání 20 metrů převýšení od zastávky do ulice I. P. Pavlova (výška sedmipatrového domu)
[/ezcol_2third_end] Autobusem č. 21:
[ezcol_1third] [fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  není nutné překonávat takové převýšení
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end] [fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  první kliniky jsou vzdálené 300 metrů, většina ale více než 0,5 km
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  autobus nejezdí z centra
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  autobus jezdí v dlouhých intervalech (30-50 minut)
[/ezcol_2third_end] Tramvají č. 1, 4 / 6 a autobusem č. 42:
[ezcol_1third] [fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  dojezd k jednotlivým klinikám
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end] [fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  komplikovanost (autobus jede ze zastávky Fakultní nemocnice nej dříve na konečnou Tabulový vrch, kde musí cestující na 5 minut vystoupit, teprve potom odjíždí do nemocnice)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  doba jízdy od zastávky Fakultní nemocnice do zastávky Centrální příjem je 21 minut
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  autobus jezdí v dlouhých intervalech
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  cestu je nutné si pořádně naplánovat, i tak je pravděpodobné, že vám cesta z domu ke klinice (v rámci jednoho města) zabere hodinu
[/ezcol_2third_end]  
Do budoucna je nutné vymyslet lepší způsob dopravy do Fakultní nemocnice. Nejlepším řešením je vést tramvajovou linku na Novou Ulici přes areál nemocnice. Z nových zastávek na tř. I. P. Pavlova jsou jednotlivé kliniky na dosah, nejvzdálenější z nich do 300 metrů. Tramvaj při takovém řešení obslouží mnohem lépe i sídliště Nová Ulice.
Tramvají po nové trase přes Fakultní nemocnici:
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  pohodlí
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  rychlost cesty (z hlavního nádraží do Fakultní nemocnice 12 minut)
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  nízká cena
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””]  obnova ulice I. P. Pavlova a lepší dopravní obsluha Nové Ulice

Počet komentářů: 20
  1. Já to nechápu. Pokud vím, tak tramvaj takhle jezdila dřív, aby se to za větší investice zrušilo a vedlo jinak. A teď to budeme za ještě větší peníz obnovovat. Mi to teda hlava neber ……

  2. No, tak ne každá tramvaj by musela zajíždět do areálu fakultky po stávajících kolejích, co tam z minulosti jaksi zbyly… Možná každá druhá, třetí, co já vím. Někde v místech, kde jsou ty příšerný panely oddělující Wolkerovu od areálu by byla točna. Nebo by se to dalo vyřešit jenom vyhýbkou a dvousměrnými tramvajovými vozy, jako je to prozatím u trasy přes Šantovku na Povel. Asi by to nic moc nestálo a bylo by to rychlý…

  3. Toto je napropstá hloupost.
    Je super, že je u nemocnice klid a tramvaj to pokazí. Zásadně nesouhlasím. Kdyby tu jezdila tramvaj, tak by neměla auta kde stát a vzali by i kousek trávníku. Jezdí tu i autobus a to musí stačit.
    Super nápad bylo tu tramvaj zrušit a už nedělat novou.

  4. Dle mého názoru by bylo nejlepším řešením spojit trať z nové ulici až na pražskou Ke krematoriu čímž by šla nahradit i točna na nové ulici

  5. samozřejmně by to chtělo v nemocnici vymněnit i kostky (ty co jsou v centru od moritze a to podloží dokáže dost ztlumit hluk) a nové nízkopodlažní tramvaje ani tak po kolejích nevržou jako ty staré

  6. Řekl bych, že to chtělo ještě zmínit možnost příjezdu do nemocnice taxíkem. Výhody: nastoupíte před domem, vystoupíte u kliniky, neřešíte parkování či přestupování, jedete kdykoliv a rychle a hlavně za pár korun.

  7. co si pamatuji tramvaj byla před mnoha lety zrušena z důvodu hluku, i když dnes už je mnoho možností jak tu trat odhlučnit

  8. druhá věc co vedla ke zrušení tramvaje v nemocnici byla výstavba sidliště nová ulice a větší migrace lidu

  9. Bude hluk v areálu nemocnice ,když tedy budou chtít odhlučnit trať bude ,to stát další zbytečné peníze:-)
    Autobus bohatě stačí a staré lidi ,pokud vím ,rozvážejí sanitáři sanitkou až k domu a mladí si to můžou vyšlápnout , v čem je problém?:)
    Nesouhlasím!:)

  10. Snad by stálo za to připomenout, že se tento problém netýká jen pacientů, ale také zaměstnanců Fakultní nemocnice, zaměstnanců Lékařské fakulty v budově Teoretických ústavů, zaměstnanců nově postaveného výzkumného centra ÚMTM a stovek studentů lékařské fakulty. Zřejmě toto kvantum lidí nestojí městu za to aby jim zajistili dopravu. Z nově vybudovaných zastávek autobusu na Hněvotínské tř. jezdí pouze linka 21, která jednou za hodinu provádí okružní jízdu kolem celého města přes Lazce.

  11. Tramvají ano, ale ne Vojanovou a I.P.Pavlova, ale od zastávky Výstaviště Flora Hněvotínskou ulicí (kolem Teoretických ústavů) na Tabulový vrch. Tak se obslouží mnohem větší lokalita a nezhorší se dopravní obslužnost Povelu.

    1. Zastávka na Hněvotínské by toho moc nevyřešila, většina klinik je dále než půl kilometru. Navíc mě napadá ironická poznámka. Když se stavěla trať na Nové Sady, tak to Rooseveltovou nešlo, protože je příliš úzká (21 m). Štítného by to šlo, když má jen 18 m?

  12. Je vidět, že toto hnutí nemá o provozu a hlavně ceně MHD ani páru (a tvůrci spojek Neředín-Nová Ulice rovněž – to jako byste jeli z Neředína místo nynějších 10 nějakých 18 minut? Když v podstatě totéž nabízí linka 3 z Trnkovy na nádraží místo busu 23, to bylo řevu, ač linka 5 nabízí čas s linkou 23 srovnatelný; spojení Neřední – N. Ulice už bylo kdysi nabídnuto linkou 34, která byla pro absolutní nevytíženost po roce zrušena, ale dá se řešit v podstatě zadarmo odklonem linky 26). Na bus 42 je pohodlný přestup s min. převýšením a bez překonávání silnice na zast. Hraniční (konečná N. Ulice). Tramvaj má ekonomický smysl tam, kde bude jezdit plná po 10 minutách (i Nové Sady po dostavbě jsou tak na hraně). Že má bus 42 dosud jízdní řád uzpůsobený již rok neplatným JŘ tramvají, což návaznost komplikuje, je věj jiná a odstranitelná za pár korun. Lepší dostupnost klinik než busem žádnou tramvají nedocílíte.

    1. Dobrý den pane Valouchu, zřejmě omylem jste smíchal informace z diskuzí a z článku. O Neředíně, tramvajích č.3 nebo č. 5 a o autobusu č.23 článek vůbec nebyl.
      S autobusem č.42 se bohužel mýlíte. Tento koncept je od počátku nevhodný a neodpovídá potřebám Fakultní nemocnice (několik tisíc ambulantních pacientů a zaměstnanců denně). Ale sám píšete, že stávající Radnice dopravní obslužnost nemocnice řešit neumí, když autobusy jezdí už rok a nenavazuje na jízdní řád tramvají.
      Souhlasím s Vámi, že tramvajové tratě v území musí být navržené tak, aby byly plně využité, což nová trať na Nové Sady ani zdaleka není. Naopak tramvajová trať vedoucí z města na Novou Ulici přes areál Fakultní nemocnice by byla velmi intenzivně využívána.
      Děkuji za Váš čas a přeji hezký den.

  13. Plně souhlasím! Návaznost na jiné části města by byla více zajištěna, než je teď. V dnešní době jsou tramvaje naprosto tiché a tratě se dají odhlučnit. Cestující se do areálu nemocnice dostávají buď tramvají na ulici Brněnská a Hraniční, ale od areálu FN je to moc daleko. Dále se cestující můžou dostat do areálu FN také linkou 21, ale ta je též jako tramvajová doprava zbytečně daleko od areálu nemocnice a navíc má pro obsluhu nemocnice celkem špatně vedenou a málo frekventovanou trasu. Linka 42 sice zajíždí skoro ke každému oddělení, ale v malých intervalech. Až by byla trať zprovozněna, linku 42 bych nechal. Jsem plně pro obnovení.
    Fanoušek dopravy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top