skip to Main Content

Další kruháč bez cyklistů?

Další Kruháč Bez Cyklistů?

Úvodní foto, autor: Olomoucký deník.
Je květen a Univerzita Palackého se s dalšími organizacemi snaží ze všech sil přimět obyvatele města, aby alespoň na chvíli nechali automobil doma a vyzkoušeli, zda pro ně nebude příjemnější zvolit pro cestu do práce kolo. K sympatické akci se připojí nejen studenti a zaměstnanci univerzity, ale i několik dalších firem ve městě.
To je ale vše, věc nemá pokračování. Lidé nezačnou na kole jezdit, dokud sami neuvidí, že jsou cesty do práce pohodlné a bezpečné. Radnice se však společně s Olomouckým krajem rozhodla, že s cyklisty v ulicích města rozhodně počítat nebude. Navzdory prohlášením o cyklistické strategii potvrzuje, že o skutečná moderní dopravní řešení v ulicích nemá zájem. Ulicím nadále bude vládnout automobil. Konečně jaký pán, takový krám – olomoucké radní jinak než v automobilu těžko potkáte.
Kritiku předražené a velmi omezeně fungující okružní křižovatky Dobrovského radnice nepřijímá. Tato křižovatka s cyklisty nepočítala a nepočítá. Pokud se vydáte z ulice Na Střelnici do centra města, musíte buďto kličkovat mezi automobily a autobusy stojícími v koloně, nebo sesednout z kola a část cesty jít pěšky (na rebelující cyklisty jedoucí po chodníku je městská policie vždy připravena). Nebyl náhodou argument politiků pro úpravu křižovatky ten, že je potřeba ji udělat více kapacitní a bezpečnou? Jak je tedy možné, že se před křižovatkou tvoří i půl kilometrové fronty? Opravdu šlo jen o předvolební „kruháč“, jak bývá nazýván a jediným cílem bylo stříhání pásky před objektivy novinářů?
[ezcol_2third]

[/ezcol_2third] [ezcol_1third_end] [action animation=””]Nebyl argument politiků pro úpravu křižovatky ten, že je potřeba udělat křižovatku více kapacitní a bezpečnou? Jakto tedy, že se před křižovatkou tvoří i půl kilometrové fronty? Opravdu šlo jen o předvolební „kruháč“, jak bývá nazýván a jediným cílem bylo stříhání pásky před objektivy novinářů?[/action] [/ezcol_1third_end] Společná investice města a kraje stála v tomto případě přibližně 35 milionů korun. Za úpravu na lepší křižovatku se semafory, kde by bylo i více místa pro cyklisty, by vynaložili mnohem méně. Pro srovnání, úprava hodolanské světelné křižovatky z peněz města stála pouze 8 milionů korun a to je vybavena detekčním systémem pro chytré řízení ukrytým ve vozovce nebo systémem pro prioritní průjezd vozidel záchranného systému.
Proč byla na Dobrovského zvolena právě tato jednoduchá, ale drahá okružní křižovatka, když například světelná křižovatka v Hodolanech dokáže unést až trojnásobné dopravní zatížení? (více než 5000 automobilů za hodinu).
Opět se blíží volby a politici se zřejmě na poslední chvíli opět rozhodnou, že je potřeba někde natáhnout stříhací pásku a zřejmě to bude na plánované okružní křižovatce spojující ulice Hynaisova, Legionářská a Studentská. Přehlédněme na chvíli skutečnost, že mnohem jednodušší a levnější, s minimem stavebních úprav by bylo zřídit klasickou městskou světelnou křižovatku (snad by i mohly být použity vypnuté semafory z přednádražního prostoru nebo z křižovatky v Hejčíně) a vraťme se k původnímu tématu, kterým jsou cyklisté.
Projekt této okružní křižovatky totiž opět s cyklisty téměř nepočítá. Cyklostezka z Hynaisovy ulice sice kolem křižovatky obchází (do Slovenské ulice se však už nedostanete), ale ve směru od stadionu k Náměstí hrdinů a zpět už cyklisty čeká stejný osud jako v případě okružní křižovatky Dobrovského. Budou se muset zařadit do dlouhých kolon automobilů nebo se nechat pokutovat městskou policií při použití chodníku.
Co pozitivního na závěr? Z pěti uvedených křižovatek v článku funguje alespoň jedna, a sice ta nejlevnější a nejvytíženější. Buďme skromní a poděkujme politikům alespoň za to.
více k tématu:
http://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/ridici-zbystrete-novy-rondel-v-dobrovskeho-je-uz-otevreny-20120927.html
http://www.olomouc.eu/aktualni-informace/aktuality/14041
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top