Nejdůležitější bod na programu dnešního zastupitelstva je návrh rozpočtu na rok 2021. Otázku rozpočtu projednával dvakrát finanční výbor a nedal doporučení návrh rozpočtu schválit. Nemalá část členů výboru po seznámení se s návrhem rozpočtu, který nereflektuje rozsáhlé daňové změny projednávané v parlamentu, doporučuje přijmout rozpočtové provizorium. Jak se dívají na předložený návrh rozpočtu zastupitelé ProOlomouc?
Navržený rozpočet je nereálný a nepravdivý
Návrh rozpočtu nezahrnuje propad příjmů vyplývající ze změn daňového systému projednávaných v parlamentu a případné kompenzace tohoto výpadku. Očekávané dopady jsou -40 mil. Kč, v případě neschválení kompenzací obcím až -200 mil. Kč. V návrhu rozpočtu jsou dále značně nadhodnoceny příjmy z prodeje nemovitostí ve výši 127 mil. Kč (podrobněji níže).
K nadhodnoceným příjmům se navrhuje příliš malá úspora provozních výdajů 1,7 %. Některé provozní výdaje dokonce mají růst – např. mzdy o 1,5 % či velké opravy o 30 %, kde za růstem stojí zejm. rekonstrukce střechy zimního stadionu za 56 mil. Kč.
Při sestavení rozpočtu byla porušena zásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů. Rozpočet je prezentován formálně jako vyrovnaný, i když víme, že příjmy i výdaje jsou v něm uvedeny nereálné. Rozpočet je ve skutečnosti navržen schodkový, protože koalice nesplnila “domácí úkol” šetřit.
Pokračuje podfinancování vodovodů a kanalizací
Pokračuje odklánění peněz potřebných na obnovu 7miliardového vodárenského majetku. Dlouhodobé tunelování infrastruktury majetku bude znamenat fatální problémy se zabezpečováním dodávek vody a provozem kanalizace v horizontu let 2030 a dál.
rok | skutečnost / plán obnovy / plnění | nájemné MOVO (peníze na obnovu) | |
2021 | 93(106) mil. (?) / 126 mil. – 74(84) % (?) | 177 mil. | |
2020 | 94 mil. (?) / 126 mil. – 75 % (?) | 157 mil. | |
2019 | 89 mil. / 126 mil. – 71 % | 136 mil. | |
2018 | 71 mil. / 115 mil. – 62 % | 134 mil. | |
2017 | 80 mil. / 115 mil. – 70 % | 133 mil. | |
2016 | 52 mil. / 115 mil. – 45 % | 131 mil. |
Letošní plán investic do obnovy vodárenské infrastruktury má zřejmě ještě jeden háček. Plánované investice v r. 2021 tvoří z převážné části přeložky vodovodů a kanalizací v rámci výstavby tramvajové trati – II. etapa za 88 mil. Kč. Nejnákladnější částí má být přeložka kanalizačního sběrače v ul. Zikova (délka přes 600 m, DN 1,2~1,8m). Zpracovaný plán obnovy kanalizační sítě ovšem neuvádí, že by tento kanalizační řad ze sedmdesátých let měl být rekonstruován před rokem r. 2043. Budeme žádat o prověření, zda peníze určené na obnovu infrastruktury nejsou vynakládány na novou investici.
Plánovaný výprodej nemovitostí za 127 mil. Kč je nadhodnocený a opřený o prodej “rodinného stříbra“
Návrh rozpočtu 2021 předpokládá masivní výprodej majetku města v rozporu s Dlouhodobou koncepcí nakládání s nemovitým majetkem. Významnou část příjmů lze získat jen se zahrnutím objektů z kategorie B a A koncepce – podmínečně prodatelných a určených k ponechání v majetku města. Seznam nemovitostí určených k prodeji zastupitelé navzdory žádosti nedostali. Není tudíž ani prokázáno, že půjde o hospodárný postup a postup v souladu s dlouhodobými potřebami SMOL. Ačkoliv to důvodová zpráva neuvádí, plán získat z prodejů majetku 127 mil. Kč předpokládá prodej jednoho ze zbývajících velkých městských paláců, které dle přijaté koncepce nakládání s nemovitým majetkem mají zůstat v majetku města.
Není také uvěřitelné, že se prodeje v takové výši podaří zrealizovat: plán prodejů pro letošek byl 74 mil. Kč, skutečný zisk bude 14 mil. Kč. Při takové míře úspěšnosti bychom získali v r. 21 místo 127 miliónu jen 24.
Investice na dluh
Naší hlavní výhradou je, že Olomouc na investice ve výši 573 mil. Kč nemá peníze a bude se dál zadlužovat. Investice budou hrazeny z úvěru, dotací a nájemného z MOVO. Z vlastních prostředků město zaplatí podle slov pana náměstka Bačáka pouze 9 milionů! Nesouhlasíme s čerpáním úvěru, který má splátky odložené až na příští volební období (nyní splátky 125 – 137 mil. Kč, v příštím volebním období ~170 mil. Kč.)
Nesouhlasíme s výstavbou prodloužení tramvajové trati na Nové sady. Důvodů pro to máme víc:
- investice nepřinese úspory, ale vyšší provozní výdaje,
- špatné urbanisticko-dopravní řešení – projekt znehodnocuje budoucí městskou třídu
- Schweitzerova a přilehlé zastavitelné pozemky špatným trasováním tramvajové trati,
- vysoké investiční náklady (=zadlužení).
Podívejme se na investice z pohledu veřejných prostranství. Do bezpečnosti a mobility (přechody, cyklostezky) koalice navrhuje investovat 25 mil. Kč, pouhá 4 % z celého objemu investic (Jantarová stezka – Hodolanská –Libušina, kruháč Droždín, lávka přes Sitku v Černovíře, propojení cyklostezky U dětského domova). Lepší to není ani z pohledu investování do městských částí – rozpočet jim nepřináší téměř nic mimo malých investic do škol.
Z konkrétních investic dál nesouhlasíme s přípravou výstavby nové budovy magistrátu v Hejčíně naproti gymnáziu pro cca 100 úředníků. Návrh nevychází ze žádné koncepce budoucího řešení magistrátu a lokalita je pro magistrát nevhodná z hlediska dopravní dostupnosti. Vrcholem nesoudnosti je pak výdaj 2 mil. Kč na vodopád v Bezručových sadech.
Nepravdivý rozpočet nelze přijmout, řešením je rozpočtové provizorium
Zastupitelský klub ProOlomouc předložený návrh rozpočtu nemůže podpořit kvůli porušení zásady reálnosti a pravdivosti rozpočtu na straně příjmů a z toho plynoucí faktické schodkovosti rozpočtu. V souladu s usnesením finančního výboru podpoříme návrh rozpočtového provizoria.