Hned 7 krajských měst bude mít levnější jízdné než Olomouc. Řada těchto měst totiž nabízí levné krátkodobé jízdenky – například za 7 Kč Pardubice nebo za 6 Kč Hradec Králové, nebo nabízejí levnější jízdné pro děti – 4 Kč zaplatí dítě v Liberci nebo v Ústí nad Labem.
Nejinak tomu bude i s časovými kupony. Řada měst totiž v posledních letech zavedla jízdné zdarma pro děti školou povinné. Patří mezi ně Praha, Brno, Plzeň, České Budějovice nebo Karlovy Vary. Pardubice a Liberec nabízí pro děti výrazně levnější roční jízdenky než Olomouc. Mnoho měst ještě navíc nabízí jízdné zdarma pro doprovod dítěte do 3 let. Roční náklady na veřejnou dopravu pro jednoho rodiče se dvěma dětmi jsou a budou ve srovnání s ostatními krajskými městy vysoké.
Kromě vysokého jízdného pro rodiny s dětmi je chybou, že Olomouc nenabízí a nadále nebude nabízet krátkodobé levné jízdenky – například na 3 nebo 4 zastávky, což stačí pro přesun z většiny olomouckých sídlišť nebo z hlavního nádraží do centra. Na takovou krátkou jízdu bude málokdo ochoten zaplatit 18 Kč a bude motivován k použití mnohem levnějšího automobilu, obzvláště v případě, kdy cestuje více členů domácnosti.
Zdražení jízdného přitom mnoho peněz do městské pokladny nevrátí. Za minulý rok překonaly náklady městské hromadné dopravy půl miliardy Kč. Tržby z jednorázových jízdenek přitom tvoří pouze desetinu těchto nákladů. Pokud započítáme nižší tržby ze zlevněných ročních kuponů a případný úbytek cestujících, ochotných platit 18 Kč, můžeme mluvit 10 milionech, které město uspoří.
Zajímavým nápadem je zmíněné zlevnění roční jízdenky z 3.200 Kč na 2.950 Kč. Již dnes však je roční jízdné cenově zvýhodněné oproti čtvrtletním nebo měsíčním jízdenkám a zájem o něj je zanedbatelný – pouhá 3% cestujících.
Je vysoce pravděpodobné, že se mírně vyšší tržby z jízdného projeví dalšími nároky obyvatel na parkovací plochy ve městě. Městská hromadná doprava je jednou z veřejných služeb, nikdy nebude finančně soběstačná. Benefity z velkých nákladů do veřejné dopravy jsou čistší životní prostředí ve městě nebo vyšší bezpečnost a kvalita veřejných prostor, zkrátka méně jedoucích i stojících automobilů. Zdražení jízdenek o 30 % v době, kdy je mnoho obyvatel nespokojených se zpožděnými autobusy a tramvajemi a kdy je město každý den ucpáno automobily, není dobrý nápad.
odkazy: