Petice za zachování svatokopecké silnice přinesla naději na lepší dopravní řešení
20. května 2018, po předchozích bezvýsledných jednáních, vznikla dohodou komisí městských částí Chválkovic, Droždína, Sv. Kopečka, Lošova a Radíkova petice ZACHOVEJME TRADIČNÍ SILNICI NA SVATÝ KOPEČEK. Petici podepsalo do podzimu 2250 občanů a petici podpořily i obce Samotišky, Dolany, Tovéř a Bystrovany.
O co komisím, obecním radám a petentům šlo? Dvě desetiletí připravovaný obchvat východní části Olomouce – tzv. východní tangenta – má podle plánů Ředitelství silnic a dálnic přerušit silnici mezi Chválkovicemi a Samotiškami a ponechat v místě křížení jen lávku pro pěší a cyklisty. A o několik set metrů dál, směrem k Týnečku, má vzniknout přejezd pro zemědělskou techniku.
Důvodem nelogického řešení je to, že naše radnice chce přeložit silnici Olomouc-Samotišky do nové trasy vedoucí mezi průmyslovými areály mezi Chválkovicemi a Bělidly. Z této “přeložené” silnice chce napojit na obchvat průmyslové areály a odpadové centrum, které radnice buduje na Železniční.
Důvodů, proč se plán nelíbí mnoha lidem, je řada: přerušení přirozených dopravních a sociálních vazeb mezi městskými částmi (dříve obcemi), zhoršení intervalů hromadné dopravy – autobusů – zejm. pro Chválkovice (protože často jezdící jedenáctka by jezdila po ‘přeložené’ silnici a míjela tak Chválkovice). Nemalá je obava z dalšího nárůstu automobilové dopravy na trase Toveř – Samotišky – Bystrovany, kudy si řidiči rádi zkracují cestu. Přerušení svatokopecké silnice by zkomplikovalo i dopravu zemědělským hospodářům vč. chválkovické AGRY. Řada lidí také podepsala petici proto, že chápou, že plnohodnotná poutní alej na Svatý Kopeček má velkou historickou a symbolickou hodnotu.
Petice ZACHOVEJME TRADIČNÍ SILNICI NA SVATÝ KOPEČEK měla dva konkrétní cíle: aby Rada města ustavila ze zástupců radnice, památkářů a zástupců veřejnosti pracovní skupinu a aby ji pověřila úkolem nalézt takové řešení, aby 300 let existující propojení mezi Chválkovicemi, Svatým Kopečkem a dalšími obcemi bylo i po výstavbě tzv. Východní tangenty zachováno.
Rada města odpověděla na petici v srpnu 2018 vyhýbavě a dál se nic nedělo. Petiční výbor proto rozhodl uspořádat v “horkém” období před komunálními volbami veřejnou debatu ve chválkovické sokolovně. Ta přinesla zlom. Zástupci téměř všech kandidujících politických stran na debatě slíbili, že se budou o zachování svatokopecké silnice zasazovat, a o týden později už bylo zachování silnice na volebních plakátech.
Po volbách se nedělo dlouho nic. Počátkem roku ale koalice ustanovila pracovní skupinu k východní tangentě a přizvala do ní zástupce komisí městských částí i petičního výboru. Komise se zatím sešla dvakrát a její jednání měla hlavně informativní charakter.
Mezitím se stala vážná ‘nehoda’ při přípravě projektu tangenty. Státní památková péče ve shodě s předchozími vyjádřeními Národního památkového ústavu dala zamítavé vyjádření k úvodnímu projektu pro EIA právě kvůli přeložení a přerušení svatokopecké silnice. ŘSD, které nemělo projekt s památkáři odladěný, proto projekt raději stáhlo z projednávání. ŘSD má ještě jeden vážný problém, a tím jsou vodní zdroje Olmy. Tangenta zasahuje do jejich ochranných pásem a Olma žádá o nové záložní zdroje.
Co se týká aleje, ukázalo se, že ani po 20 letech přípravy východní tangenty neexistuje funkční a k památkově chráněné aleji a barokní krajinné kompozici ohleduplné řešení střetu poutní aleje s novou dálnicí. A ŘSD nemělo plán B, jak situaci řešit.
Vedení města proto po domluvě s ŘSD sáhlo po myšlence z petice. Zadalo vypracování studie, jejímž cílem bude najít dopravně, krajinářsky i památkově vyhovující podobu křížení dálnice s alejí, se zachováním svatokopecké silnice.
Magistrát s pomocí odborných připomínek z petičního výboru a komise architektury připravil zadání studie. Naše připomínky se týkaly především toho, aby studie připravila několik různých variant jako odborný podklad pro diskuzi s ŘSD, městem, krajem a památkáři, ke které musí dojít. Snažil jsem se také, aby studii nezpracovával nynější projektant tangenty, ale dobrý projekční tým nezávislý na dosavadním projektování. Ve výběrovém řízení takový projekční tým byl vybrán a práce na studii započaly.
Můžeme tedy konstatovat, že to, o co jme v petici žádali, se začíná dít. Není záruka, že všechno dopadne dobře – že se najde řešení mostu (nebo nějaké jiné), na kterém se všichni shodnou. Znepokojuje nás také, jak všechno trvá – kdyby minulá radnice petici vyslyšela, mohly být již návrhy na stole. Nám pak nezbývá, než další vývoj sledovat a když to bude potřeba, opět do něj aktivně zasáhnout.
Tomáš Pejpek, člen petičního výboru
text pro Chválkovický hlasatel
odkazy