Zveřejněná reklama “Nový Nákupní Park Bělidla – těšte se na nevídané!” přináší otázky, se kterými se Olomoučan nesetkává poprvé.
Tu očividnou si budou klást obyvatelé Pavloviček i všichni, kteří přijíždějí do města za prací, na úřady či k lékaři a čekají v zácpě na přetížené křižovatce Na Pile – kdo tohle povolil? Jak je možné, že velký nákupáč nezhorší dopravní situaci, nebo ho povolili i když ji zhorší? Budeme se na to ptát za občany na zastupitelstvu.
Méně zjevná, ale pro Olomouc podobně důležitá otázka je, proč město dovolí stavět uvnitř města, jako by šlo o periferii. Velká parkoviště kolem ulic mohou být na okrajích města, ale ne uvnitř – a to achitekti Knesl a Kynčl, který zároveň projektovali nový územní plán i tohle “Nevídané”, dobře ví. Černého Petra ale drží v ruce radnice, která se nestarala dobře ani o dopravu, ani o kultivované městské prostředí.
Jako vrchol hlouposti pak už člověku připadá, že na stavbu čistě komerčního obchodní centra má investor dostat příspěvek přes 40 mil. Kč z dotací. Asi je ve veřejném zájmu to, aby Olomouc nebyla za Libercem až druhá, ale měla ze všech měst v ČR nejvíc obchodních ploch na obyvatele.
Stavby s tak velkým dopadem na život města by už neměly být tajeny až do chvíle, kdy začínají jezdit po pozemku bagry. Radnice má sama vyvolat veřejnou diskuzi a pomáhat najít taková řešení, která budou dobrá pro investora i obyvatele. Hnutí ProOlomouc začne s tím, že bude požadovat uveřejnění všech větších projektů na území města.
psáno pro Olomoucký Deník, 19. 1. 2015, článek >> zde