Mnoho velkých měst zažívá renesanci tramvajové dopravy. Když francouzský Štrasburk ukončil v 60. letech minulého století provoz tramvají, město zamořily v následujících letech automobily. Od 90. let proto ve Štrasburgu budují novou síť tramvajových linek, z mnoha ulic jsou pěší zóny. Automobilů v centru a v obytných zónách výrazně ubylo.
V Olomouci, co se tramvají týče, využíváme výhod minulých dob, kdy byla postavena většina z dnešní páteřní sítě tramvajových tras. Jeden z hlavních cílů městské dopravy ale zůstává nedořešený – areál olomoucké Fakultní nemocnice.
Fakultní nemocnici denně navštíví kvůli ambulantnímu vyšetření přes 3 tisíce pacientů. V důsledku stárnutí obyvatel, kteří budou závislí na častější specializované ambulantní péči, se tento počet bude zvyšovat. Samotná nemocnice má téměř 3 a půl tisíce zaměstnanců. Navzdory těmto číslům nemocnice nemá adekvátní obsluhu městskou hromadnou dopravou.
Čím více se hromadná doprava stává nekomfortní a složitou, tím častěji člověk raději volí vlastní automobil (pokud má tuto možnost). Komfort neznamená jen pohodlné sedačky, čistotu vozů, nízkopodlažnost nebo klimatizaci, důležité je také vést tramvajovou trať co nejblíže hlavním cílům dopravy. Podstatnými faktory jsou vzdálenost cíle od zastávky, překonání výškových překážek nebo počet přestupů, s čímž souvisí čas strávený cestou. Pro cestování do nemocnice to platí dvojnásob. Počet cestujících s omezenou schopností pohybu a seniorů je zde větší než obvykle.
Použití automobilu:
[ezcol_1third]
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] pohodlí
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] rychlost (v závislosti na hustotě provozu)
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] velmi složité parkování
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] vysoká cena za parkování (až 100 Kč při 2 hodinách)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] další negativní jevy: zvýšený provoz v areálu nemocnice apod.
[/ezcol_2third_end]
Tramvají č. 1, 4 / 6:
[ezcol_1third]
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] rychlost
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] nízká cena
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] pro velkou část obyvatel cesta bez přestupu
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] zastávka je daleko od okraje areálu nemocnice (většina klinik je dál než 0,5 km)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] překonání 20 metrů převýšení od zastávky do ulice I. P. Pavlova (výška sedmipatrového domu)
[/ezcol_2third_end]
Autobusem č. 21:
[ezcol_1third]
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] není nutné překonávat takové převýšení
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] první kliniky jsou vzdálené 300 metrů, většina ale více než 0,5 km
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] autobus nejezdí z centra
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] autobus jezdí v dlouhých intervalech (30-50 minut)
[/ezcol_2third_end]
Tramvají č. 1, 4 / 6 a autobusem č. 42:
[ezcol_1third]
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] dojezd k jednotlivým klinikám
[/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] komplikovanost (autobus jede ze zastávky Fakultní nemocnice nej dříve na konečnou Tabulový vrch, kde musí cestující na 5 minut vystoupit, teprve potom odjíždí do nemocnice)
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] doba jízdy od zastávky Fakultní nemocnice do zastávky Centrální příjem je 21 minut
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] autobus jezdí v dlouhých intervalech
[fontawesome_icon name=”icon-remove” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] cestu je nutné si pořádně naplánovat, i tak je pravděpodobné, že vám cesta z domu ke klinice (v rámci jednoho města) zabere hodinu
[/ezcol_2third_end]
Do budoucna je nutné vymyslet lepší způsob dopravy do Fakultní nemocnice. Nejlepším řešením je vést tramvajovou linku na Novou Ulici přes areál nemocnice. Z nových zastávek na tř. I. P. Pavlova jsou jednotlivé kliniky na dosah, nejvzdálenější z nich do 300 metrů. Tramvaj při takovém řešení obslouží mnohem lépe i sídliště Nová Ulice.
Tramvají po nové trase přes Fakultní nemocnici:
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] pohodlí
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] rychlost cesty (z hlavního nádraží do Fakultní nemocnice 12 minut)
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] nízká cena
[fontawesome_icon name=”icon-ok” size=”1″ type=”” color=”#ef3434″ style=”normal” bgcolor=””] obnova ulice I. P. Pavlova a lepší dopravní obsluha Nové Ulice
Proč jdeme do krajských voleb? Mnoho strategických zájmů města bez kraje neprosadíme
ProOlomouc vzniklo jako městské hnutí, ovšem již tradičně se zapojuje i do krajské politiky. V letošních volbách budeme usilovat o obhájení dvou mandátů v krajském zastupitelstvu, a to ve společné...