Radniční pohádka o hodném developerovi
01. 10. 2014

Publikoval webmaster

Nechybělo mnoho a v Radničních listech si mohli Olomoučané přečíst, že tramvaje jedoucí po nové trati na Nové Sady budou vybaveny splachovacími záchodky. Připadá vám to neuvěřitelné? Proč tedy tehdejší primátor Martin Novotný (ODS) obyvatelům města tvrdil, že splašková kanalizace a další podobná infrastruktura souvisí se stavbou tramvajové trati?
 
[ezcol_2third]Náhlá změna postoje
Měl k tomu důvod. Radnice pod vedením Novotného o několik let dříve upustila od záměru vystavět tramvajovou trať na Nové Sady územním plánem schválenou trasou (ulicí Rooseveltovou) a domluvila se společností SMC Development trasu novou, přes plánované obchodní centrum Šantovka. Nepotřebnou a pro město v podstatě nevýhodnou trasu. Primátor vsadil na sílu médií a pokusil se naklonit veřejné mínění tím, že opakovaně nepravdivě tvrdil, že soukromý investor obchodního centra Šantovka (SMC Development, a. s.) se na stavbě tramvajové trati významně finančně podílí. Dostupné smlouvy a související přílohy prokazují, že skutečnost je jiná. Bylo to naopak město, které se – veřejnými zdroji –významně podílelo na soukromých investicích souvisejících s výstavbou obchodního centra.
[/ezcol_2third] [ezcol_1third_end][action animation=””]Primátor vsadil na sílu médií a pokusil se naklonit veřejné mínění tím, že opakovaně nepravdivě tvrdil, že soukromý investor obchodního centra Šantovka se na stavbě tramvajové trati významně finančně podílí.[/action][/ezcol_1third_end]
 
Zaplatím půlku a ještě pár milionů přihodím
Primátor tvrdil, že investice spojené s výstavbou tramvajové trati ve výši 750 milionů korun více než z půlky (400 milionů korun) zaplatí SMC Development. Ten tak opravdu učinil, ale peníze investoval pouze do infrastruktury, která se nachází na jím vlastněném pozemku a souvisí pouze s provozem obchodního centra Šantovka. Z vyjádření bývalého primátora však vyplývalo, že soukromý investor prostě zaplatí půlku výstavby tramvajové trati: „Nemám příliš rád úvahy ve stylu „coby kdyby“, šance využít revitalizace bývalého Mila pro koridor tramvajové trati je však unikátní. Určitě bychom i tak udělali maximum pro její výstavbu, připouštím ale, že finančně by šlo o hraniční téma. Cenou by bylo odložení celé řady dalších nezbytných investic. Pokud ale z celkových nákladů cca 750 mil na veškerou dopravní infrastrukturu v území na sebe více než polovinu vezme soukromý investor a ze zbytku další dvě třetiny získáme ze Švýcarských fondů, bylo by naprosto nezodpovědné takovou historickou šanci nevyužít.“ (1)
Podobná vyjádření se z oficiálních zpravodajských medii Radnice opakovala několikrát. (2,3)
Toto je velmi neobvyklý postup, respektive fakt, že si investor platí za infrastrukturu na svém pozemku je zcela běžné a normální, představte si, že by vám město zaplatilo zahradní altán nebo příjezd do garáže.
Spíše se stává, že investor, aby si “naklonil” obyvatele, jichž se výstavba dotkne, investuje nemalé peníze řekněme pro blaho obce (např. Velký Týnec, kde Olympie naopak platila městu do rozpočtu na nové chodníky).
 
Pro blaho obchodního centra
Dnes už víme, že Olomouc zmíněné unikátní vybavení tramvají toaletami mít nebude. Splašková kanalizace slouží pouze pro vykonávání potřeb zákazníků obchodního centra Šantovka, stejně jako most z Polské ulice, který přivádí automobily do suterénu Šantovky, stejně jako vyhřívaná silniční rampa, kterou vyjíždějí automobily na střechu Šantovky nebo zadní komunikace pro zásobování Šantovky, venkovní dlažba a další a další položky z přílohy smlouvy(4) mezi městem a SMC Development, a.s., kterou ovládají Richard Morávek, Ivan Gerši a Luděk Schmidt.
Podle tohoto odhadu celkových 350 milionů korun placených soukromým investorem logicky souvisí jen a pouze s jeho soukromými záměry v území. Když si stavíte obchodní centrum na ostrově, je logické, že si k němu musíte postavit i most.
Na předposledním zasedání Zastupitelstva města Olomouce ve volebním období 2006–2010, konaném 14. září 2010 byla schválena „Smlouva o spolupráci v oblasti infrastruktury“(5) mezi Statutárním městem Olomouc a společností SMC Development a. s., která mimo jiné řeší spolupráci při stavbě tramvajové trati Šantovka (tehdy se jí ještě neříkalo trať na Nové Sady). Smlouvu na zasedání předložili spolu s primátorem města, Martinem Novotným (ODS) tehdejší radní Martin Major (ODS), Hana Kaštilová Tesařová (ČSSD) a Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL).
V této smlouvě se objevuje i následující zajímavost. V částce 400 milionů korun totiž byla navíc započítaná částka 51,5 milionů, kterou by však společnost SMC Development uhradila pouze v případě, kdy by se výstavba tramvajové tratě prodražila. To se nestalo. Výstavba byla výrazně levnější (skutečná cena byla 275 milionu korun). To nahrává myšlence, že částka byla úmyslně přestřelená.
[action animation=””]V článku II (Infrastruktura), kapitole 4 (Náklady města) se píše:
Město vyvine maximální úsilí za tím účelem, aby celkové náklady Města dle výsledků výběrových řízení na dodavatele stavby a dodavatele stavebního dozoru Infrastruktury Města nepřesáhly celkovou částku 356.494.750 Kč bez DPH („Maximální částka“). Pokud Město prokáže, že i při vynaložení maximálního úsilí není možné za podmínek obvyklých na trhu uzavřít smlouvy na dodavatele stavby a dodavatele stavebního dozoru Infrastruktury Města za Maximální částku, zavazuje se SMC (dle své jednostranné volby):
převzít namísto Města realizaci části Infrastruktury Města ve výši nákladů přesahujících dle výsledků výběrových řízení Maximální částku, maximálně však ve výši 51,5 mil. Kč nebo
uhradit Městu náklady přesahující dle výsledků výběrových řízení Maximální částku, maximálně však ve výši 51,5 mil. Kč.
[/action]
Úspory desítky milionů?
Ve skutečnosti si celou tramvajovou trať (i na soukromém pozemku podél obchodního centra), včetně všech nových tramvajových mostů, platilo město samo. Prakticky jedinou prokazatelnou položkou z peněženky soukromého investora je tzv. navýšení ceny stropu podzemních garáží obchodního centra, po kterém v současnosti jezdí tramvaje na Nové Sady (rozdíl ceny stropu s a bez zatížení od provozu tramvají si investor vyčíslil na 12 milionů). Nabízí se otázka, kolik prostředků by město ušetřilo, kdyby tramvajová trať vedla Rooseveltovou ulicí a nemuselo by tak stavět nové mosty za bezmála 30 milionů korun, ani upravovat stávající na Třídě 17. listopadu za dalších 10 milionů.
 
Chcete cestu? Máte ji mít!
Celé toto oficiální mediální vyjadřování radnice mělo jediný účel: před veřejností obhájit nepotřebnou a pro město v podstatě nevýhodnou výstavbu tramvajové trati přes Šantovku. A možná ještě víc.
[ezcol_1third][action animation=””]Nebývalá vstřícnost vůči developerovi vyšla městský rozpočet na necelých 50 milionů korun[/action][/ezcol_1third] [ezcol_2third_end]
Ze zmíněné přílohy smlouvy totiž vyplývá, že město samo zainvestovalo tzv. jižní silniční napojení Šantovky z Velkomoravské ulice (silnice neslouží jinému účelu, neboť pro malé rozvojové plochy pro bydlení podél Mlýnského potoka bohatě stačí napojení na současnou uliční síť : Rooseveltova, V Kotlině, Wittgensteinova). Nebývalá vstřícnost vůči developerovi vyšla městský rozpočet na necelých 50 milionů korun (v ceně jsou zahrnuty položky: silniční napojení a ekvivalentně úprava křižovatky Velkomoravská, most přes obtok Mlýnského potoka, světelná signalizace křižovatky Velkomoravská, zemní práce apod.)
[/ezcol_2third_end]
Obrazová příloha
Ve fotogalerii je pod jednotlivými fotografiemi popsáno, o který objekt se jedná a zda jej financovalo město či soukromý investor.

 
Poznámky a odkazy:
1. Radniční listy, 20. 11. 2011 – Michal Folta: Nová trať napraví staré křivdy budovatelů.
2. Oficiální web města Olomouce, 14. 6. 2012 – Jana Doleželová: Slavnostní zahájení stavby tramvajové trati.
„Zcela zásadní pomoc znamená ojedinělá spolupráce se soukromým investorem, společností SMC Development, která staví v areálu bývalé chemičky obchodní a společenské centrum a novou obytně administrativní čtvrť. Na veškerou související infrastrukturu, jako jsou cesty, mosty a další stavby, poskytne 350 milionů korun.“
3. Oficiální web města Olomouce, 31. 10. 2011 – Jana Doleželová: Duha chce připravit desetitisíce občanů Olomouce o ekologickou dopravu – novou tramvajovou trať.
„Celkové náklady na stavbu jsou cca 520 milionů korun. Dotace z Programu česko-švýcarské spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit společnost SMC Development, a.s.“
4. Příloha č. 5 – Rozdělení infrastruktury a odhadovaná výše nákladů (návrh propočtu venkovních prací ke dni 9.10. 2009).
5. Smlouva o spolupráci v oblasti infrastruktury a budoucích smlouvách.

Nejnovější články